Lila Madhuri

(Vol. 1-2)
The sweetness of divine pastimes
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Pages: 496
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समस्त वेदों शास्त्रों पुराणों आदि के द्वारा यह निर्विवाद सिद्ध सिद्धान्त है कि प्रत्येक जीव का चरम लक्ष्य आनन्द प्राप्ति ही है और वह आनन्द या रस स्वयं रसिक शिरोमणि श्री कृष्ण ही हैं किन्तु उन आनन्द स्वरूप, आनन्दकन्द श्री कृष्ण चन्द्र को भी क्रीतदास बनाने वाला उन्हीं का परमांतरंग प्रेम तत्त्व है। तथा यही आन्तिक तत्व है। इसी प्रेम रस का लक्ष्य बनाकर जगद्​गुरु श्री कृपालु जी महाराज ने प्रेम रस मदिरा ग्रन्थ की रचना की। जिसमें १००८ पद है प्रत्येक पद गागर में सागर ही है। १००८ पदों को २१ माधुरियों में विभक्त किया गया है। यह समस्त माधुरियाँ प्रेम रस की मधुरिमा से ओतप्रोत है। इनमें श्री राधाकृष्ण की विभिन्न लीलाओं का वर्णन, वेद शास्त्र पुराणादि सम्मत एवं अनेक महापुरुषों की वाणियों के मतानुसार किया गया है।

इन पदों में छिपे सौरस्य माधुर्य का वर्णन वे स्वयं ही कर सकते कोई भी कैसे समझ सकता है, उनके दिव्य भाव को। उनकी असीम अनुकम्पा है कि सन् १९८५ शरत्पूर्णिमा साधना शिविर में उन्होंने प्रेम रस मदिरा के कुछ पदों की व्याख्या की थी, वही ‘लीला माधुरी’ नाम से दो भागों में प्रकाशित की जा रही है। साधक बहुत समय से इन लीलाओं को सुनने के बाद पुन: प्रेमाग्रह कर रहे थे कि ये पुस्तक रूप में भी पढ़ने को मिल जाये तो साधना में अत्यधिक सहायता मिलेगी।

श्री महाराज जी ने इतने सरस और रोचक ढंग से व्याख्या की है कि कोई भी पाठक पढ़ने मात्र से लीला जगत में प्रवेश कर जायेगा।

श्री सद्​गुरु सरकार के चरणों में ही समर्पित है यह अमूल्य ग्रन्थ।

Divine Insight 

Jagadguru Shri Kripalu Ji Maharaj propagated his unique philosophy of divine love through varied means, including his self-penned devotional songs. His flair and ingenuity in this regard enabled him to attract and then enchant the minds of everyday people with Vedic philosophy. His work in this regard was voluminous, with well over a thousand devotional songs to his credit. 

Lila Madhuri Vol. 1-2 is like a hidden gem in the treasury of Shri Maharaj Ji’s compositions that is waiting to be discovered. What sets it apart is its rarity value, containing twenty-six examples of the exuberant way he explained his devotional songs. The loving interactions between Shri Radha Krishna and Their topmost devotees depicted in these songs is delightful. The poetry is heart-warming, and the visual imaginary is emotive. Intuitive readers will sense the wonderful combination of playfulness and authoritativeness that was a hallmark of his oration. 

Baby Krishna wants to sit in His mother’s lap, but she is busy attending to household chores, and so the little rascal is pulling on Her sari, stamping His little feet, and creating all sorts of commotion. Little Kumvari is pulling and tugging at Her mother, wanting to know why Her braid is not long like Her mummies. A soul demands that Shri Krishna ends their eternal quarrel by bestowing His grace first so that he can surrender to Him. Krishna has disguised Himself as a vinavari to gain an audience with Kishori Ji, who is sitting quietly and all alone at Kusum Sarovar. A gopi tries her best to warn her friend about getting involved with that Kamarivare Shyamsundar, who flirts and flitters from one gopi to another, like a bumblebee that goes from flower to flower. 

The books artwork is also very ascetically pleasing, assisting in the visualisation of the poetry, and giving some indication of the loving sentiments enshrined in the heart of this great devotional poet.

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